Gideonsbende

Tijdens een bezinningsdag in de Verrijzenisgemeenschap in Maarssenbroek vroeg iemand:
'Hoe bereiken we elkaar als er iets ergs gebeurt?' Er werden voorbeelden aangehaald hoe belangrijk het is dat we elkaar snel kunnen bereiken. Aanslagen werden genoemd, maar ook directe nood van mensen of een berichtje als iemand is overleden.

Iemand zei: 'Kunnen we niet een soort Gideonsbende oprichten, een groep van mensen die via de mail met elkaar verbonden is en die direct bereikbaar en beschikbaar is om in actie te komen?' Met deze hartenwens was de Gideonsbende geboren.

Geheim

Niemand weet uit hoeveel leden de Bende bestaat. Als de Bende in actie komt of protest aantekent is een van de eerste vragen: uit hoeveel leden bestaat de Bende? Het antwoord is: 'Dat weet niemand, alleen degene die het bestand bijhoudt.' Driehonderd is voor ons een magisch aantal want Gideon wist met driehonderd gemotiveerde mensen de vijand te verslaan. Bovendien werken we met verschillende kerken samen en streven we naar een landelijke dekking.'

Met deze antwoorden geven we aan dat niet het aantal het belangrijkst is maar dat de kracht van het argument. De spiritualiteit van Gideon (Rechters 6) speelt hierin door. Het geheim houden van het aantal leden heeft een groot effect op het serieus genomen worden door degenen die uitgedaagd wordt.

Als kerngroep zeggen we wel eens tegen elkaar: de Gideonsbende het mooiste project dat in vrijwilligersland bestaat. De soms onzichtbare solidariteit, het plezier en de onbevangenheid vormen de ruggengraat. En, je weet soms niet waar de Geest waait. Soms kom je een artikel of een verhaal dat via de Bende is verspreid tegen in een parochieblad ergens ver weg...of soms hoor je ineens een onbekende zeggen...oh ben jij van de Gideonsbende...en dan blijken er allerlei lijntjes te lopen via dat onzichtbare netwerk. Het is als met een pluisbol van een paardenbloem. Als je blaast vliegen de zaadjes weg en je weet niet waar ze wortel schieten.

Het is een wonderlijk gebeuren...

Eenmalige acties

Soms zitten mensen in nood.

• Een vluchtelingengezin heeft een fiets nodig. 'Wie heeft er nog een staan?' wordt via de mail gevraagd. De reactie was...Een nieuwe fiets.
  • Iemand heeft een vraag rond jeugd en gezin...anoniem komt de vraag op de mail van de Bende...een deskundige wijst de weg.
  • Iemand moet naar het ziekenhuis en heeft geen vervoer...
  • 'Ik ga naar een wake of een demonstratie, wie gaat er mee?' en, als ze terug zijn wordt er verslag gedaan via de mail.
  • Tijdens de omwenteling in Egypte werd gevraagd: wie kent iemand in de buurt die uit Egypte komt...misschien kun je een bloemetje brengen ter ondersteuning en meeleven...het werd gedaan...

Met een zekere regelmaat bereiken deze vragen en suggesties de Bende. Het is een geschenk uit de hemel als je merkt dat er altijd mensen zijn die ondersteunen en helpen.

Lid worden kon en kan via een mailtje naar de Gideonsbende: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Facbook: http://www.facebook.com/GideonsbendeMaarssen/info