In memoriam Gerard Zuidberg

In de avond na onze landelijke bijeenkomst van 2 juni 2018 is Gerard Zuidberg overleden. Gerard, oprichter, bezielend boegbeeld en onvermoeibaar voortrekker van Bezield Verband Utrecht, is niet meer onder ons.

Dankbetuiging met foto

Hieronder treft u de tekst van de rouwkaart aan:

Gerard Aloysius Zuidberg * Zwolle, 30 juni 1936 † Leersum, 2 juni 2018
Hij was ons zo lief.
Gerard heeft zijn leven voltooid op de plek waar hij zo graag was, de tuin in Leersum.
Hij stierf met het zicht op zijn tuin, omgeven door de pracht van bloemen en vogels.
We hebben Gerard daar ook opgebaard.
Veel mensen hebben hier de afgelopen weken afscheid van hem genomen.
De komende dagen hebben we hier liever geen bezoek.
De afscheidsdienst zal plaatshebben op vrijdag 8 juni om 11.00 uur in de kerk van Sint
Maarten, Nachtegaalstraat 40 in Maartensdijk. Van daaruit wandelen we naar de
begraafplaats, waar we hem achter moeten laten. Na afloop is er gelegenheid elkaar te
ontmoeten in het kerkcentrum.
Marie – José
Liesbeth en Gerard
Fam. Zuidberg
Fam. Janssen

Onderstaand overlijdensbericht werd gepubliceerd in de parochie van Sint Maarten in Maartensdijk
Gerard Zuidberg zaterdagavond 2 juni op 82-jarige leeftijd overleden. In het bijzijn van zijn vrouw Marie-José en zijn huisgenoten Gerard en Liesbeth is Gerard Zuidberg na een kort ziekbed heengegaan. We verliezen in hem een groot inspirator die steeds weer naar nieuwe woorden zocht om geloof en leven met elkaar te verbinden en velen in en buiten onze gemeenschap toe te rusten. We zullen hem zeer missen en wensen Marie-José en zijn huisgenoten Liesbeth en Gerard veel sterkte toe. Gerard Zuidberg zal vrijdag 8 juni vanuit onze kerk begraven worden op de begraafplaats in ons dorp. De viering begint om 11 uur.
Namens de Pastoraatgroep en Locatieraad, Piet Geurtsen

De voorzitter van Bezield Verband Utrecht, Ad de Groot hield een afscheidstoespraak.
"Gerard, mijn strijdmakker, je bent niet meer onder ons. Jij mede-oprichter, bezielend boegbeeld en onvermoeibaar voortrekker van Bezield Verband Utrecht."
Klik hier voor de tekst.

Uitvaart kerk

Een van de deelnemers aan de bijeenkomst van 2 juni, Marinus van den Berg, een nauwe vriend van Gerard, schreef direct na afloop het volgende in memoriam. Klik hier voor zijn verhaal.

Gerard heeft recent nog zijn persoonlijke geloofsbelijdenis opgesteld. Een citaat daaruit:
"Mijn geloof groeit naarmate ik mij toevertrouw aan de verhalen van mensen de eeuwen door. God is een verhaal, wordt gezocht en vermoed in wat wij mensen elkaar vertellen over de weg die we gaan.
God gebeurt, God zal er zijn waar wij mensen elkaar aanzien en met eerbied omgeven. God geeft zijn, haar naam aan kwetsbare, soms gebroken mensen, geeft hoop aan hen die hun leven beschikbaar stellen omwille van de gerechtigheid. Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens!"
Klik hier voor de complete tekst.

Korte tijd geleden heeft Gerard zijn persoonlijke geloofsverhaal uitgeschreven. Een citaat:
"Ik maakte begin jaren zestig de enorme ontwikkeling van het Vaticaans concilie mee, paus Johannes 23, de lieve, goede en barmhartige paus. Met veel gelijkenis met de huidige paus Franciscus. Tegelijk maakte ik de enorme pompa en afstandelijke luxe van de kerk in die dagen mee. Toen ben ik, denk ik achteraf, echt van binnen bekeerd, los en vrij geworden van alle poespas, positie en luxe van een kerk die ver af staat van waar het in het gewone leven omgaat. God werd een vreemde, werd pas echt nabij in de eenvoud van Johannes 23, die zich niets meer achtte dan elke boerenzoon die graag goed wil leven. Wat heb ik van deze man genoten!"
Klik hier voor de complete tekst.