Zusters Augustinessen

Aan de basis van een gemeenschap ligt de inspiratie van een of meerdere bevlogen gelovigen, dragers van een visioen dat hen dreef, waardoor iets moest worden veranderd, verfrist, vernieuwd in onze wereld en in de Kerk.

De inspiratie van de Zusters Augustinessen van Sint Monica ligt in het visioen van pater Van Nuenen, Augustijn, pastoor in Wijk C te Utrecht in de jaren dertig: crisisjaren, getekend door werkloosheid, materiële en geestelijke armoede.

Met enkele jonge vrouwen, onder wie de medestichteres zuster Augustina van Reijsen, werd de congregatie opgericht onder de regel van Sint Augustinus en met de opzet " gewoon er te zijn" voor God en de medemensen.

Het is gelukt om het visioen te vertalen in een concrete vorm van leven die op een bepaald moment anderen aansprak en in beweging zette. De vonk sloeg over !

Wat onze stichters voor ogen hadden, de mensen nabij zijn in hun materiële en geestelijke noden, is gegrond in de waarden van Jezus: " Al wat je aan één van deze minste broeders van mij hebt gedaan, heb je aan mij gedaan." (Matth. 25, 40)

De visie van de stichters heeft zich vertaald in o.a. opvanghuizen voor dakloze vrouwen, meisjes en kinderen. Nu de groep zusters kleiner is geworden en over minder energie beschikt, is het zaak nieuwe wegen te vinden om de inspiratie door te geven. Een begin is al gemaakt met wat je een ommekeer kunt noemen. Van een gesloten groep die alles in handen heeft, veranderen tot een groep die plaats maakt voor professionele krachten en vrijwilligers die verantwoordelijkheid met elkaar dragen. Zo samen, nemen wij het visioen mee de toekomst in.

Adres:
Waterstraat 2 3511 BW Utrecht.

Neem contact op met ons!
tel: 030-2430538

Website: www.zustersaugustinessen.nl